Ilustrace k článku

Aktualizace ve WordPressu

Bezpečnost, Jak na to, WordPress

Ať si kdo chce říká opak, tak aktualizace webu smysl mají: také opravujete auto, mažete řetěz na kole anebo myjete mastnou pánev. Chvíli to věci sice zvládnou věci bez údržby, ale pak jim musíte dát o to větší péči. Úplně stejně je to i s webem.

Není důvod se jich bát. Máte-li pravidelné aktualizace, vždy se budete mít k čemu vrátit.

Co se na WordPressu aktualizuje?

Jádro, tj. WordPress samotný

Od verze 4.7+ se vám aktualizuje sama, pokud jste to nezakázali (někdy otravné emaily o ní si zakázat můžete). Není žádný důvod neaktualizovat jádro. Většinou se jedná o bezpečnostní nebo výkonnostní záplatu, která neohrozí váš web. Sem tam zmizí stará funkce, ale pokud aktualizujete zbytek, tak se vás to netýká.

Pokud máte neaktuální WordPress, vystavujete se útokům pomocí děr, které už jsou známé a někdo jiný už navíc zdarma (!) opravil. Jste pouze sami proti sobě.

Šablona

Pokud máte šablonu z WP repozitáře anebo koupenou, patrně občas dostáváte aktualizace. Ty zajišťují kompatibilitu s novou verzí WP či integrovanými pluginy (např. Visual Composer), vylepšují funkčnost a vzhled šablony a opravují bezpečností díry. Pokud jste neupravovali kód samotné šablony přímo v jejím kódu, ale prováděli změny pouze pomocí child theme, tak by se nemělo nic moc stát.

Pokud máte šablonu na míru, tak záleží, jak se domluvíte s dodavatelem. U robustních šablon není třeba zásah příliš často, spíše budete měnit funkčnost vy na základě nových potřeb. Autor vám obvykle vyjde vstříc a domluví se s vámi. Zároveň nikdo a vaší šabloně neví tolik jako autor – nemá smysl hledat na údržbu někoho levnějšího – bude se s ní musit seznámit, takže neušetříte a může se vám stát, že autor v případě neodborného zásahu odmítne za šablonu dále ručit.

Pluginy

Aktualizace pluginů může být občas ošemetná (a méně je více!), ale s kvalitní zálohou se není čeho bát – když se něco stane, vrátíte se o krok zpět a najdete někoho, kdo vám pomůže. Za tu dobu na vás pluginy počkají i neaktuální.

Za sebe rozlišuji několik typů aktualizací pluginů. První z nich jsou pluginy téměř vždy „bezpečné“, a to pokud jsou to pluginy „samy pro sebe“ a nejsou závislé na něčem jiném, než je jádro WordPressu. Jedná se zejména o bezpečnostní pluginy, kontaktní formuláře, sdílecí sociální tlačítka, seo integrace apod. – i kdyby se změnily kardinálně, tak se téměř nikdy nic nestane.

Druhá skupina je problematičtější, a to jsou pluginy závislé na jiných. Čím důležitější je pro vás daná kombinace, tím obezřetnější byste měli být s aktualizací. Jedná se např. o rozšíření pro WooCommerce jako je platební brána, napojení kontaktního formuláře na službu třetí strany etc. Pokaždé si můžete kliknout na „co je ve verzi nového“. Pokud se mění základní funkcionalita, tak tady najdete zmínku o tom, jak zásadní je daná aktualizace.

Pokud se mění základní funkcionalita je vhodné zkontrolovat, že závislé pluginy jsou na ni připravené (budou to mít napsáno v aktualizacích či deklaraci kompatibility s daným pluginem a jeho verzí). Jestli ne, klidně chvíli počkejte, případně prohledejte fórum (např. aktualizace z WooCommerce 2.6 na 3.0, která rozbila spoustu platebních bran, protože se jejich autoři nepřipravili včas).

Obecně platí, že mění-li se číslo verze víc vlevo, tím je změna zásadnější. Pokud máte verzi pluginu 1.2.3 a nová aktualizace je 1.2.4, tak by se mělo jednat o „drobnosti“, pokud o 1.3.0, může dojít k větší změně, pokud 2.0, tak je obvykle překopáno jádro apod. a vyplatní se opatrnost.

Nemám čas, jak na to co nejjednodušeji?

Zaprvné, ujistěte se, že máte pravidelnou zálohu (např. plugin UpdraftPlus, který je v základní verziz darma). Ať se máte k čemu vracet, kdyby se „něco“ stalo. Může pomoci i pravidelná záloha na hostingu, ale ovšem jenom pokud si to z ní umíte sami rozběhnout znovu, jinak doporučuji plugin, kde je to na pár kliknutí.

Pokud jednou týdně píšete nový článek anebo přidáváte fotografie na web, tak si prostě zvykněte zmáčknout malé tlačítko „aktualizovat“ vlevo nahoře pokaždé, když na web přijdete. Nemusíte nad tím přemýšlet – ve většině případů se nic nestane, pokud jo, vrátíte zpět aktualizaci a skutečně řešit to můžete potom.

Máte-li webů na WordPressu víc, aktualizujete-li web zřídka nebo vám to dělá někdo, kdo nemá dostatečná práva, anebo jste prostě zdravě „líní“, můžete využít služeb, které vás na aktualizace upozorní anebo vám budou umožňovat zaktualizovat vše na jedno kliknutí. Takových služeb je spousta: ManageWP, WP Remote, Infinite WP (hostovaný na vašem serveru) a další. Ušetříte si tím čas a problémy.

Nechcete-li to řešit, sežeňte si programátora, co vám to za pár stovek měsíčně pohlídá. Zaplatíte mu méně, než za opravu webu rozbitého.

Neaktualizoval jsem dlouho

Máte-li dlouho neaktualizovaný web (řádově pár měsíců), možnost možnost problémů se násobně zvyšuje. Pokud se nejedná o běžící eshop, tak klikněte na aktualizovat a počkejte na verdikt. Obvykle se nicnestane.

Jedná-li se o eshop, tak bych byla opatrnější a vyzkoušela si to někde „nanečisto“, pokud ho nechcete shodit za běhu a svým zákazníkům přinést nečekaný zážitek. Pokud váš server neumí „staging“ sám (jako VersionPress, WP Hosting či WP Engine), tak si můžete pomoci pluginem WP Staging. Který vás na pár kliků provede duplikací webu, kde to otestujete (případně zjistíte jak opravit) a pak provedete i na živém webu a testovací web smažete.

Vykašlete-li se na aktualizování celé roky, tak je to sázka do loterie. Pokud máte jednoduchý web, tak máte ještě šanci, pokud se jedná o složitý a komplexní web se spoustou pluginů, dodatečné funkcionality, tak se může stát, že nejlevnějším řešením bude při problémech web nový.

Pár poznámek nakonec

Pokud máte eshop, tak je poměrně běžná praxe, že vše zaktualizujete před hlavní sezonou, typicky Vánocemi (tj. někdy začátkem října), a aktualizace „zmrazíte“. Až pomine hlavní nákupní horečka, tak se domluvíte se svým programátrem a doženete to, co se za ty dva měsíce změnilo. Nejenže je tou dobou programátor vytížen jinými požadavky (nefungující slevá akce, nastavení remarketingu etc.) a nezvládal by to v případě „průšvihu“, tak i vaše kapacita je naplněná a potřebujete především prodávat.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *